Philips PerformerPro FC9194 zwart, bruin

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 8 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Philips PerformerPro FC9194 zwart, bruin op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

Hero35 13-07-2014

Inmiddels deze Philips een paar dagen in huis, zuigkracht is goed, maar mijn vorige veel duurdere zakloze Samsung was krachtiger. De stofzuiger is niet zwaar en handig op te tillen om bijv. mee naar boven te nemen. De extra hulpstukken kunnen handig op de stofzuiger worden bevestigd, in de hoop dat deze er niet af zullen vallen. De wendbaarheid is een stuk beter dan bij mijn vorige Samsung, al met al een goede prijs-kwaliteit verhouding op het eerste oog, of ik de stofzuiger mooi vind, weet ik niet, in elk geval wel vrij groot/lomp.

Rikie1959 19-02-2014

Omdat mijn Nilfisk stofzuiger uit elkaar viel moest ik op zoek naar een nieuwe stofzuiger. Daarbij is voor mij een goede hepafilter een noodzakelijke voorwaarde. Op grond van de reviews en de prijs kwam ik bij deze stofzuiger terecht. En ik ben zeer tevreden. De zuigkracht is uitstekend, de wendbaarheid goed. Het gewicht is prima, al is de steel wel wat zwaar. De reikwijdte van 11 meter is een groot pluspunt en ook de grote stofzak is erg prettig. Een aanrader dus!

dionbok 11-02-2014

Wij hadden al een oudere stofzuiger van Philips (Mobilo Plus) voor de bovenverdieping. De nieuwe Philips is de opvolger van de Bosch BSGL52322 Free'e stofzuiger die helaas kwalitatief veel en veel slechter is gebleken als de (huidige) Philips. Vandaar de keuze voor deze Philips FC9194 stofzuiger.

De zuigkracht is wennen, deze is echt groot. Met name op kleden of vloerbedekking moet de echt de stand aanpassen van parket naar vloerbedekking, anders krijg je de stofzuiger niet van zijn plek.

De stofzuiger komt kwalitatief stevig en goed over, al vraag ik mij af hoe lang de steel van de stofzuiger in de speciale uitsparing blijft staan. Bij de Bosch stofzuiger was dit binnen korte tijd versleten. De standaardborstel bevalt tot op heden prima, echt grotere stukken vuil (denk een een broodkorstje) zuigt hij niet direct op, dan dien je de borstel iets op te lichten.

Het enige minpunt is de lengte van het snoer, bij de vorige stofzuiger was dit 15 meter, nu is de totale reikwijdte 11 meter.

Martin M 10-12-2013

De machine is opvallend licht en dat is fijn. De stang is juist tamelijk zwaar (staal) waarmee het geheel toch weer een normaal gewicht krijgt als de machine achterover staat met de stang in de daarvoor bestaande houder geschoven. De verbindingen tussen slang en stang enerzijds en stang en zuigmond anderzijds zijn degelijk, met een mooi klik-veer-mechaniek dat goed vast zit en toch makkelijk los te maken is. De stang is verstelbaar in lengte en op de langste stand ook voor lange mensen lang genoeg. Het snoer is erg lang, ook dat is fijn. Het harde einde van de slang (het pistool) is lang, dat is prettig. De grote zuigmond onderaan de stang werkt lekker. Hij zuigt geweldig, op een derde van de zuigkrachtinstelling al voldoende sterk voor normaal stofzuigen en dan maakt hij niet veel lawaai.

Maar daarbij heeft hij toch een aantal eigenschappen waar ik niet zo blij mee ben.

De voetschakelaar op de brede zuigmond aan de stang waarmee de borstel uit te drukken is voor gladde vloeren is niet handig. Je krijgt 'm in de gladde vloerstand door 'm in te trappen maar om 'm uit die stand te halen moet je het ingetrapte hefboompje weer omhoog wippen en dat gaat niet zo makkelijk. Een normale schoen krijg je er niet onder en als je de mond iets optilt gaat hij wiebelen op het zwengmechamiek en kun je geen kracht zetten. Een klassieke wip-wap schakelaar was veel beter geweest.

Omdat het apparaat zo mooi compact is en lekker grote stofzakken kan hebben is er geen ruimte meer voor hulpstukken. Daar krijg je een lullig plastic houdertje voor dat je op de draaitop kunt schuiven maar het duurt niet lang voor je die er af stoot wanneer je de machine ergens langs trekt of omdat je er met je benen tegenaan loopt. Soms merk je dat niet als het gebeurt en dan kun je even later gaan zoeken waar je je hulpstukken verloren bent. Ik had de behuizing liever iets hoger gehad met ruimte voor de spleetzuiger, een mondje en een borsteltje onder een klepje. Nu is het onpraktisch opgelost en een terugkerende ergernis.

Een zuigmondje met een klein borsteltje met lange zachte haren ontbreekt. Je krijgt alleen een opschuifborsteltje met korte haren voor op het brede zuigmondje. Ik weet niet hoe het met u is maar ik gebruik dat nooit en mis dat kleintje. Vast wel los te koop maar toch wat karig voor een topmodel stofzuiger.

Wat je wel krijgt is een absoluut waardeloze tweede grote zuigmond voor op de stang met de veelbelovende naam TurboBrush. Dit is een lompe plastic doos met een borstel erin die gaat draaien op de aangezogen lucht. Echter, bij de geringste weerstand staat die borstel direct stil, je kunt er niets mee afborstelen. Geen toegevoegde waarde, een keer proberen en schamperend achterin een kast pleuren.

De spleetzuiger maakt een hinderlijk hard huilend geluid.

Het oprolmechanisme is te activeren met een enkele tik op de schakelaar. Je hoeft de schakelaar dus niet ingedrukt te houden om het snoer in te rollen. Ook het geven van een kort rukje aan het uitgerolde snoer maakt dat het automatisch inrolt. Dat lijkt leuk maar dat valt in de praktijk tegen want het gebeurt daardoor dat je onder het stofzuigen aan het eind van je bereik komt en ongewild het oprolmechanisme activeert. Dan blijft het apparaat zijn eigen snoer strak trekken. Het uittrekken gaat wel mooi licht, je zal niet snel je stekker of stopcontact beschadigen.

Samenvattend heb ik gemengde gevoelens bij deze stofzuiger. Het lijkt erop dat het in aanleg wel een goed apparaat was maar dat de visueel ontwerper het goede deels weer teniet heeft gedaan.

salibo03 25-07-2013

Het is een fijne stofzuiger met zeer veel zuigkracht. Het geluid op volgvermogen valt mee. De speciale zuig mond werkt perfect, ook de turboborstel voor tapijt werkt goed. Is wendbaar door z'n grote rubberen wielen. Het is geen zware stofzuiger, makkelijk te tillen. Wat heel prettig is dat de luchtuitlaat met Hepafilter aan de achterkant zit van het apparaat ipv naar boven (ik ben allergisch).

Ricky78 02-05-2013

Een paar dagen in bezit en kan niet anders zeggen dan dat het een hele fijne stofzuiger is. Stang is niet al te licht waardoor je gelijk het gevoel krijgt dat je kwaliteit hebt gekocht! Wieltjes zijn lekker groot en hebben een rubberachtige laag waardoor het prima rolt over een gladde ondergrond! Zelfs de stofzuigermond heeft wieltjes waardoor je tijdens het zuigen meer controle hebt. Er zijn duurdere modellen maar waarom meer uitgeven?

fiem 17-03-2013

Ik zocht een tweede stofzuiger voor de bovenverdieping omdat onze Numatic Henry erg zwaar is om te tillen (ook is een ronde stofzuiger niet handig met de trappen stofzuigen).
Omdat we slechte ervaring hebben met Miele (motor was na een half jaar stuk en viel volgens Miele niet onder de garantie) hebben we naar andere merken gekeken. Voorwaarde moest zijn dat de zuigkracht groot is en dat het makkelijk te tillen is (niet veel zwaarder dan 5 kilo).

De Philips fc9194 is een van de nieuwste modellen en wordt compleet geleverd met 2 borstels (tri active en de turbo borstel voor tapijt en vloerkleden). Ook zit er een kiermondstuk bij en een meubelmondstuk met extra borsteltje.
Er wordt ook een stofzak meegeleverd zodat je meteen kunt stofzuigen.
Wat me opviel is dat de stofzuiger erg licht is; de buizen en mondstukken zijn bijna even zwaar als de stofzuiger.
Het model is erg mooi naar mijn mening, maar het voelt toch wat minder degelijk aan dan ik gewend was van de Numatic. Wat me ook opviel is dat deze stofzuiger geen stootranden heeft, maar die zijn bij deze Philips eigenlijk niet nodig (ik vertel zo waarom).
De slang is tamelijk lang en in combinatie met de telescoopbuis en zuigmond zelfs riant te noemen. Ik hoef met mijn 1m86 niet krom te staan om te stofzuigen.
Allereerst het zuigen op parketvloer:
Zelfs op halve kracht zuigt hij heel krachtig. Kleine zandkorrels pakt hij in 1 keer en dat scheelt een hoop tijd! Zittingen van meubels kun je makkelijk meepakken door de zuimond op 'tapijtstand' te zetten, of het meubelmondstuk te gebruiken (die kun je aan je stang bevestigen).
De stofzuiger maakt enorm veel lawaai op hoogste stand (als je je verstaanbaar wilt maken moet je bijna schreeuwen). Daarentegen is het op halve stand heel acceptabel en bij de laagste stand hoor je hem bijna niet. Om u een idee te geven: bij de laagste stand moet je ongeveer 2 tot 3 keer over dezelfde plek zuigen om het zelfde resultaat te krijgen als bij de volle stand.
Tapijt:
We hebben 2 verdiepingen met tapijt en gebruik hiervoor de speciale turboborstel. Op halve stand trekt hij al je stof en vuil uit de vloerbedekking. Grandioos! Ik moet wel zeggen dat ik bij halve stand erg schrok van het lawaai wat deze zuigmond produceert: het is vergelijkbaar met een heggenschaar. Absoluut niet geschikt als er bijv. een baby ligt te slapen.

Maargoed, je koopt een stofzuiger natuurlijk om je huis schoon te krijgen en dit apparaat doet zijn werk uitmuntend. Zelfs zo goed, dat ik de helft aan tijd kwijt ben in vergelijking met onze Numatic.

Tevens wil ik nog even kwijt dat de stofzuiger enorm goed volgt waardoor ik de stootrand eigenlijk niet mis: het stroomdraad gaat automatisch met je mee (hoef je er niet telkens handmatig uit te trekken), rijdt netjes over hobbels heen en als een trouwe hond volgt hij je. De flexibele slang geeft je enorm veel bewegingsvrijheid.

Het lage gewicht en de 2 handvatten maken hem heel prettig draagbaar. Door het juiste design betekent het lage gewicht overigens niet dat hij snel omkiept; hij ligt als een 'sportwagen op de weg'.

Als je klaar bent doe je de telescoopbuis op de kleinste stand en klem je de buis in de stofzuiger zodat hij netjes opgeruimd kan worden.

Kortom: ik ben heel erg tevreden over deze krachtpatser en hoop dat het goedkoop ogende plastic niks zegt over de prestaties op lange termijn.